Böcker

Igår kväll började jag läsa en ny bok, Inspärrad av Teresa Cooper.
Jag vart fast från första sidan, det började verkligen pang på.
Jag kan dela med mig delar av hur den börjar

" 'Skynda dig!' ropade mamma.
Hon högg tag i min arm och drog mig med sig uppför grusgången mot ett stort gammalt hus [..]
Jag höll hårt i min favorit docka med ena handen och sköt dockvagnen framför mig med den andra medan jag försökte hålla jämna steg med mamma som rusade mot dörren. Men hon var för snabb för mig. Jag snubblade, föll och skrek av smärta när gruset skar in i knäna.
'Var tyst, annars hör de oss!' viskade mamma spänt.
När vi kom fram till entrén tog hon fram en papperslapp och satte fast den på min bröstkorg. Hon gav mig ett sorgset leende och tårarna vällde fram i ögonen.
'Se nu till att vara en snäll flicka för mammas skull.' sa hon. [...]
Jag tittade förvirrat efter henne när hon gick sin väg och lämnade mig på trappan. Hon ökade takten och började skynda mot en bil som stog vid vägkanten. [...]
Jag fick en klump i halsen. 'Mamma!' ropade jag med tårarna strömmande ner för kinderna.
Utan att vända sig om försvann hon in i bilen och den körde iväg..."

Man kan inte annat än fastna. Det känns verkligen som att det här är en bok man inte kan lägga ifrån sig. 
Spännande! =)  


Dessutom den förra boken jag läste,
Skadad av Cathy Glass, kan jag verkligen rekommendera!
Dock så tror jag att man måste vara ganska stark för att kunna läsa den, för den är verkligen grov och vedervärdig. Ofta får man veta detaljerat om olika övergrepp flickan har varit med om, övergrepp som pågick från att hon föddes till hon vart omhändertagen strax innan hon skulle fylla 8 år. Övergrepp som flickan tyckte va helt normalt, för hon visste inget annat, det va ju hennes vardag.
Ett "milt" exempel är att när fostermamman tog fram kameran och skulle knäppa kort, så började flickan klä av sig samtidigt som hon försökte se sexig och utmanade ut. 

Ju mer hon berättar om vad som har hänt, ju mer störd blir hon.
Hon utvecklar tre olika personligheter, en bebis, en väldigt aggressiv man och en dominant kvinna.
stundtals ligger hon apatisk i flera dagar.

Det är så mycket olika grejer så det blir så svårt att plocka ut nån enskild.
Men den är verkligen läsvärd!  Det är en känsloresa utan desslike!


Kommentarer
Postat av: Jannice

Ska nog läsa dessa böcker, verkar vara jättebra!

2010-05-05 @ 19:08:19
URL: http://jannicenordin.blogg.se/
Postat av: Emma

Vilken hårfärg använder du? Så snyggt, vill ha!!

2010-05-05 @ 22:39:36
Postat av: Cicci

Jag kommer inte ihåg vad färgen heter, men det är en röd färg iaf =)

2010-05-07 @ 10:37:00
URL: http://cissan.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0