Jag bråkar med patienterna

Åh vilken dag det har varit!
Har hållt igång sen kl 5 imorse, och nu ÄNTLIGEN har jag satt mig ner i soffan, nu ska jag göra INGENTING! :)
 
Vid 7.30 imorse mötte jag upp min mentor och delar av klassen utanför Sluss C på sjukhuset,
vi skulle nämligen få sitta på OP läktaren! Spännande!
Fick reda på att vi skulle få se en pacemaker bli inopererad, vilket verkade vara lika roligt som nåt som inte är roligt. Funderade på att gå tillbaka till Avd. ist. Men efter vi hade suttit där typ en timme och väntat fick vi veta att den OP vart inställd pga dåliga värden.
 
Fick då veta att det va en annan som skulle opereras men vi va tvungna att få ett godkännande från patienten, och det fick vi som tur va! :) Omständigheterna kring ingreppet och själva ingreppet va såå himla intressant!
Jag är GLAD att jag stannade kvar :)
 
På avd. idag fick jag vara med om att dom skulle tömma var ur ett OP sår som hade blivit infekterat.
Jag stog vid huvudänden av patienten.
När dom började skära upp magen och pressa ut blod och var gick det skit bra... ett tag!
Jag kände hur det mer och mer började susa i huvudet, jag började kallsvettas och såg stjärnor.
Jag sa att jag va tvungen att gå ut och min handledare sa åt mig att gå o dricka vatten.
 
Jag gick in på toa, och herregud jag va likblek och blev yrare och yrare!
Så jag la mig ner en stund, sen gick det bra :)
Haha, alla på avd frågade sen hur det va med mig hit o dit.
 
Men på den här APL-platsen klarade jag mig till andra dagen innan jag höll på att svimma,
på APL- platsen i äldreomsorgen hände det första dagen :p
 
Men iaf, så trivs jag jätte bra på avd. och min handledare är super!
Hon pressar mig på rätt sätt, och hon tror på mig så att jag tror på mig :)
Idag efter lunch fick jag göra typ "mini- ronden" själv, ta blodtryck, puls, temp och blodsocker på halva avd.
Annars går hon alltid med, och det känns tryggt när jag tar blodtryck å så.
För det är inte nån digital puls och blodtrycksmaskin, nej här är det manchett och stetoskop och pulsen tas med två fingrar. Det är lite nervöst, men patienterna vet att jag är elev och jag brukar skämta med dom att jag kommer och bråkar med dom igen. De flesta skrattar och skojar, så det lättar verkligen upp allt.
 
Två herrar tyckte att jag kunde få stanna och bråka med dom hela dagen om jag ville :p haha..
Ena herren hade jag gått förbi in till den andra flera gången, och när jag till slut skulle "bråka med han" så utbrast han "Men äntligen ska du bråka med mig, nu har du gått förbi mig så många gånger!"
Så omtyckt verkar jag vara iaf! :)
 
Men den dagen jag ska få ta venprov på en människa
kommer jag seriöst skita på mig!
 
Så imorgon bitti ringer väckarklockan kl 5 igen :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0